La-Love In The Houz

La-Love In The Houz
Mencari Cinta Yang Hakiki

Fe-Friendship Journey

Daisypath - Personal pictureDaisypath Friendship tickers

Fa-Follow Me

Pa-Pages

Thursday, March 3, 2011

Sayur Kesukaan Saya : Peria


Peria Oh Peria... Apa 1st impression korg ttg peria? Pahit... ? Xsedap... ? Yaks... ?
hehehehe~

Tula yg selalu saya dengar bila saya cakap saya peberet giler dgn sayur peria... Or nama lain bittergourd and saintific name : Momordica Charantia L.  

Khasiat ke peria ni? Saya pernah dgr orang cakap lagi pahit sayuran tu lg banyak khasiat nya... Tapi xkan la nak  cakap kalau xde fakta kan... 'Orang' tu sape pulak kan hehehe... Click here untuk baca khasiat peria... Siap ada tips untuk masak peria lagi tau... Untuk yg malas nk click link kt atas tu ni saya share kan tips2 nya...

Tips mengenai peria:

• Pilih peria yang belum masak dan masih keras

• Elak membeli yang telah bertukar warna kekuningan atau menjadi lembut. Peria yang masak lebih pahit rasanya.

• Simpan peria di bahagian sayuran dalam peti sejuk untuk mengelaknya daripada cepat masak dan menjadi lebih pahit.

• Untuk mengurangkan rasa pahit, rendam peria di dalam air garam kira-kira setengah jam sebelum memasaknya.

• Peria kecil lebih pahit berbanding yang besar.

• Jangan makan terlalu banyak peria dalam sehari kerana ia akan menyebabkan sakit perut atau cirit-birit.

• Jika buat jus peria, campurkan dengan madu, jus lobak merah atau epal agar lebih sedap.

Nape saya cerita pasal peria hari ni kan? Mestila sebab saya suka makan n saya masak peria hari ni hehehe... Siapa yg xsuka masak n makan nowadays... Carier woman nowadays suka memasak tau jangan xtahu... So pada yg xboring baca pasal kisah memasak saya boleh la baca lagi ok! ;) Uhh saya patut cakap terima kasih sebab masih sudi membaca aktiviti saya... Sayang kalian !

Menu for lunch : 

Peria Goreng Tepung, Fried Chicken Drumet, Su'un Potato Soup & last but not least ulaman...

Nampak x tangan org yg xsabar nak makan tu? Siapa lg kalau bukan Chip... Dia excited suruh saya ambil gambar masakan saya tp dia dh siap-siap letak dalam pinggan siap dengan nasi nak makan... Hehehe... Itulah sebab utama saya suka masak utk dia... Sebab dia memang nk jadi orang pertama yg rasa... Perasaan excited nak makan tu mmg selalu ada... Kalau tengok muka n 'bunyi' dia lepas suapan yg pertama lagi dahsyat tau... 

Bunyi apa? bunyi orang excited la... Manja la korg ni nak explain selalu hehehe~ 
Bunyi nya : Urmmmmmmmmm... Nyammmmmmm... Slurppppppppp... Emmmmmmmm... Sedapnyeeeeeeeee... (Paling seronok ada buat muka sekali tau si Chip ni) hehehe... Ini semua tanda penghargaan kepada si tukang masak tau... xpercaya cuba buat macam tu pd 'tukang masak' kita... Mesti 'tukang masak' kita lg bertambah seronok nak masak sedap-sedap... 

Marilah kita sama-sama menghargai 'tukang masak' kita !

No comments:

Post a Comment