La-Love In The Houz

La-Love In The Houz
Mencari Cinta Yang Hakiki

Fe-Friendship Journey

Daisypath - Personal pictureDaisypath Friendship tickers

Fa-Follow Me

Pa-Pages

Saturday, March 5, 2011

Reasons to Smile

Siapa xsuka senyuman? Well, saya suka kalau ada org senyum pada saya... Blog saya malam ni tentang senyuman sbb saya jumpa artikel dalam paper utk saya share pd korg... Sebab utk kita senyum or tersenyum... :)

Dalam artikel ni tulis smile can improve our health, stress level and attractiveness... Baguskan? Tapi 'stress level and attractiveness ni memang saya sgt setuju la... Sebab kalau kita senyum tandanya kita xstress kan and plus siapa yg senyum bertambah xmenarik? Antara senyuman yg paling saya suka tengok senyuman actress Julia Robert... 
Big & pretty smile kan?

Reasons to Smile :-
1) Smiling buat kita attractive
Bila kita senyum akan beri gambaran yg baik tentang diri kita... Yelaa...Kalau org senyum je kan mesti kita tertarik nak tau 'kenapa dia tu seronok sangat ya?' Itu je dah membuka topik perbualan kan! Bagus x? Kalau ada org masam muka or buat muka 'seposen' kita pun malas nak layan orang tu kan? (Muka 'seposen' tu lebih kurang sama mcm muka yg monyok or muka xde moodlaa..)

2) Smiling ubah mood kita
Humm...ada trick kat sini... Next time cuba senyum bila kita tgh marah or xde mood... Apa akan jadi? For sure, kita xjadi marah... Kenapa saya sure sangat? sebab saya pernah cubalaa... Nak tergelak lagi ada tau... Rasa mcm marah tipu-tipu manja-manja je... Even kita marah sambil senyum mesti budak kecik yg xfaham pun sengih tengok kita...

3) Smiling is contagious
Senyum ni berjangkit tau... Ok cuba bayangkan ada org senyum pada kita samada kita kenal atau xla kan, apa reaksi kita? As a friendly person of course kita senyum balik pada org yg senyum tadi tu kan... Itu la yg dimaksudkan senyuman ni berjangkit ;) 

4) Smiling relieves stress
Senyum ni memang boleh release stress... Cuma orang yg stress je xnak senyum kan...kan... Setuju x dengan saya? Hehehehe... Sebab saya pun macam tu kadang-kadang... :p (Pecah rahsia sendiri hahaha...)

5) Smiling boosts our immune system
Bila kita senyum maknanya kita x stress kan? So, tubuh badan kita lebih relax and minda lebih tenang... Dari situ badan kita improve immune system kita sbb badan n minda sihat...

6) Smiling lowers our blood pressure
Humm...Yang ni saya baca dari artikel...  Bila kita senyum, akan ada measurable reduction dalam blood pressure kita... Artikel ni suruh kita try sendiri... Utk sesiapa yg ada blood pressure monitor kat rumah boleh cuba tau! 
Contoh blood pressure monitor

~ Duduk utk few minutes & ambil bacaan blood pressure (bp) kita. 
~ Senyum selama seminit dan ambil bacaan (bp) lagi sambil tersenyum tau.

Tengok ada perbezaan x? Eee... esok saya nak cuba la... Sebab sekarang dah malam dan kat luar dh gelap. Jadi saya cuba esok ok! Result saya nanti saya post & share kat Facebook ok!

7) Smiling releases Endorphins, Natural Pain Killers & Serotonin
Fakta yg ni pulak based on study yg dah dibuat menurut artikel ni la. Ketiga-tiga ni akan buat kita feels good. Well, smiling is a natural drug... Hehehehe...

Senyuman Itu Sedekah ! So, marilah kita tersenyum ... 

Senyum seindah suria yang membawa cahaya...
Senyumlah dari hati dunia mu berseri...
Senyum umpama titian dalam kehidupan...
Kau tersenyum, ku tersenyum kemesraan menguntum...
(* Petikan lagu 'Senyum' yg kita dengar masa kecik-kecik dulu.)


2 comments: